Dezén pneumatiky druhy a konstrukce

23.01.2013 08:51

Dezén pneumatiky je odborné pojmenování pro vzorek pneumatiky. Podle tvaru dezénu lze poznat, zda se jedná o letní nebo zimní pneumatiku a jak má být pneumatika umístěna na vozidle.

Konstrukce každé pneumatiky se mimo jiné skládá z tzv. běhounu. Právě běhoun je pokryt vzorkem ve formě různých lamel a drážek, odborně nazývaným dezén. Výjimku mohou tvořit závodní pneumatiky slick, které dezén nemají, jsou hladké. Tvar dezénu předurčuje použití pneumatiky: letní / zimní, do terénu / silniční apod.

  

ukázka různých dezénů

Hloubka dezénu bývá u nové pneumatiky sedm, častěji však osm milimetrů. Minimální výška dezénu je stanovena zákonem. U letních pneumatik činí 1,6 mm, u zimních pneumatik 4mm (zákon 133/2011 Sb.). Důvod je zřejmý. U zimních pneumatik je minimální zákonná výška dezénu vyšší, protože právě dezénem je odváděna voda a častá zimní „břečka“. Pokud se však voda nestačí odvést ze stopy pneumatiky do boku včas, hrozí vznik tzv. aquaplaningu a následné ztráty kontroly nad vozem, a tento stav hrozí v zimním období častěji.

 

Pneumatika se provozem opotřebovává a výška jejího dezénu se postupně snižuje, proto je důležité výšku dezénu kontrolovat. To sice není nic nového, ale kdo z nás to dělá? Běžný motorista považuje pneumatiku za dobrou až k zákonné hranici např. 1,6 mm pro letní pneumatiky. Uvědomme si však, že vzorek 1,6 mm odpovídá osmdesátiprocentnímu opotřebení! Je tedy logické, že taková pneumatika nemůže podávat stejné výkony jako na začátku své životnosti. Přesto běžný motorista klade stále stejné nároky na její výkonost, což se může hrubě nevyplatit.

Tvary dezénů:

Symetrický – pneumatiku je možné na vozidle jakkoli měnit a otáčet,

Směrový – při montáži je nutno dodržet směr otáčení vyznačený šipkou na bočnici pneumatiky,

Asymetrický – při montáži je nutno dodržet správné umístění vnější a vnitřní strany, to je označeno na bočnici pneumatiky („outside“ a „inside“),

Opotřebení dezénu
Dezén pneumatiky by se měl sjíždět rovnoměrně. Na stejnoměrné opotřebení má velký vliv tlak vzduchu v pneumatice. Pokud je pneumatika více opotřebovaná na obou bocích zároveň, je pravděpodobně podhuštěná. Pokud se pneumatika sjíždí uprostřed, je naopak příliš natlakovaná. Je-li Vaše pneumatika sjetá ke straně, máte porušenou nebo špatně nastavenou geometrii kol. Ve všech těchto případech si zkracujete životnost pneumatiky a snižujete její užitné vlastnosti.

 

vliv tlaku v pneumatice na opotřebení vzorku

Lepší pneumatiky patří dozadu
Během provozu se pneumatiky neopotřebovávají rovnoměrně. Na poháněné nápravě pneumatiky více trpí a musejí se tedy dříve vyměnit. Nové pláště se ale dávají vždy na zadní nápravu! Nový (lepší) vzorek totiž stabilizuje chování vozu.

Zpět